•  

Straatvoetbal -> 4 tegen 4

Rinus Michels - ooit coach van Ajax en het Nederlands Elftal, vertelde altijd over straatvoetbal. Een hele middag voetballen op straat, een paar jassen als doel en zo werden Cruijff, van Basten, Gullit en Rijkaard wereldvoetballers. Op straat spelen kan bijna nergens meer en daarvoor in de plaats is 4 tegen 4 ontwikkeld.

4 tegen 4.

Al 18 jaar lang is 4 tegen 4 het uithangbord van het KNVB-jeugdvoetbalbeleid. Ook binnen de KNVB District Zuid I willen we zoveel mogelijk aandacht voor deze vorm van het voetbalspel, want vooral jongeren leren op deze manier het beste voetballen. Veel balcontact, veel individuele nodig, je komt in één tegen één situaties, je kunt veel op doel afwerken.

Volgens ons is dit één van de beste manieren om je als voetballer te ontwikkelen. In 4 tegen 4 zitten eigenlijk nog alle spelbedoelingen van het 11 tegen 11 voetbal. Maar, er is veel meer balcontact, de tijd wordt daardoor optimaal benut, het leerrendement is hoog.

De rol van de coach

Door te kiezen voor een vereenvoudiging van het voetbalspel naar 4 tegen 4 ontstaat er niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de coach, een vereenvoudigde voetbalsituatie. Daardoor zal hij/zij beter in staat zijn het voetballen te observeren, te analyseren en op basis daarvan kinderen te coachen.

Coachen, wat is dat dan?

In ieder geval niet het beïnvloeden van het resultaat van de wedstrijd!!! Kinderen die een wedstrijdje spelen proberen, de één natuurlijk meer dan de ander, heus wel die wedstrijd te winnen. Zeker op het moment dat zij de spelbedoelingen doorhebben.

Met het resultaat hoeft een coach van deze leeftijdsgroepen zich niet mee bezig te houden?

Wat dan wel?

De coach dient zijn/haar kwaliteiten aan te wenden met het doel kinderen te helpen met veel plezier te hebben in het leren van voetballen, Eigenlijk heeft de coach in dat opzicht ook een bepaalde verantwoordelijkheid in de richting van het plezier van de tegenpartij! Als een coach op dit gebied het maximale leerrendement weet te behalen, zal hij/zij, of beter: het team, ook het maximale resultaat in de wedstrijden behalen. Voor de coach mag de wedstrijd eigenlijk niet meer zijn dan een middel om kinderen (nog) beter te

leren voetballen. Kinderen zien de wedstrijd als doel. Ze willen winnen!

De coach denkt op langere termijn. Hij/zij weet, dat de kinderen op dat moment in een fase zitten van het voetballeerproces.

Terug naar het overzicht